سیستم مدیریت ساختمان هوشمند (BMS)

سيستم مديريت ساختمان هوشمند

سیستم مدیریت ساختمان هوشمند (BMS)

BMS یا سیستم مدیریت ساختمان (Building management system) سیستمی است که امکان کنترل و مدیریت قسمت‌های مختلف ساختمان را توسط کاربر امکان‌پذیر می‌کند. این سیستم ساختمان هوشمند توانایی کنترل و مدیریت بخش‌های مختلفی از ساختمان مانند تاسیسات مکانیکی و سیستم تهویه مطبوع، روشنایی را دارد و قابلیت تعمیم به بخش‌هایی دیگر مانند سیستم‌های ایمنی، سیستم‌های کنترل ورود و خروج، تامین برق اضطراری و … را نیز داراست. در زندگی روزمره ساکنین ساختمان اعمالی را به‌صورت روتین و نا‌خودآگاه انجام می‌دهند که این کارها را می‌توان به سیستم مدیریت ساختمان هوشمند سپرد که هم موجب صرفه‌جویی در زمان و نیروی انسانی شده و هم در کاهش مصرف انرژی موثر است.

استفاده از انواع حسگرها در داخل و خارج ساختمان و با استفاده از سیستم مدیریت ساختمان می‌توان به‌صورت لحظه‌ای تمامی شرایط آسایش و امنیت ساختمان را در اختیار داشت و به راحتی شرایط ایده‌آل و دلخواه را ایجاد نمود. همچنین سیستم مدیریت ساختمان هوشمند (BMS) می‌تواند به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که نسبت به شرایط ساختمان عکس‌العمل نشان دهد تا آسایش ساکنین خانه همواره تامین شود.

نقش سیستم مدیریت ساختمان هوشمند (BMS) در یکپارچه‌سازی ساختمان

سیستم مدیریت ساختمان سعی دارد با استفاده از فناوری‌های کنترلی، منابع و اتفاقات ساختمان را بسته به نوع کاربری آن (مسکونی، اداری، تجاری و …) در دست بگیرد. هوشمند سازی موجب یکپارچگی عملکرد ساختمان می‌شود و انرژی مصرفی ساختمان را به حداقل ممکن می‌رساند. در ساختمان‌های بزرگ مانند ساختمان‌های اداری و هتل‌ها که امکان خطای نیروی انسانی وجود دارد و ممکن است اتلاف انرژی ساختمان بسیار بالا باشد کنترل سرمایش و گرمایش و دیگر منابع انرژی توسط سیستم مدیریت ساختمان بسیار مقرون به صرفه خواهد بود و باعث اطمینان از عملکرد صحیح تجهیزات و تاسیسات مکانیکی و الکترونیکی ساختمان خواهد شد. امکان تعریف و اضافه نمودن سیستم‌های جدید و عملکردهای نو در ساختمان به این سیستم به کاربر اجازه می‌دهد که همواره از یکپارچه بودن عملکرد ساختمان اطمینان داشته و آسایش ساکنین آن همیشه تامین می‌شود

سيستم مديريت ساختمان هوشمند

برای دریافت اطلاعات بیشتر ، با مشاوران شرکت اسپرلوس در تماس باشید .

عملکرد سیستم مدیریت ساختمان (BMS)

به‌طور کلی سیستم مدیریت ساختمان سه عملکرد اصلی دارد که به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت:
Optimization

بهینه‌سازی

سیستم‌های مدیریت ساختمان از استانداردهای گوناگونی برخوردار هستند و پروتکل‌های استاندارد مختلفی بسته به نوع ساختمان دارند که موجب می‌شود حد اتلاف انرژی و مصرف انرژی ساختمان شناخته شود و با بررسی نواقص و مشکلات ساختمان به بهینه‌سازی آن اقدام نمود.
کنترل

کنترل

عملکرد دیگر سیستم مدیریت ساختمان کنترل تجهیزات و دستگاه‌ها است. بدین صورت که باتوجه به نیاز کاربر دستگاه‌ها عملکرد خود را در ساعات روز عوض می‌کنند یا توسط کاربر به راحتی با سیستم بی‌سیم خانگی یا اینترنت کنترل می‌شود. کاربر می‌تواند فقط با گوشی یا صفحه کنترلی تمامی عملکرد ساختمان را کنترل و مدیریت بکند.
Monitoring

مانیتورینگ

این بخش از سیستم مدیریت ساختمان به بررسی وضعیت ساختمان و ساکنان آن می‌پردازد. در این قسمت توسط حسگرها و دوربین‌ها تمامی قسمت‌های ساختمان توسط کاربر رصد شده و عملکرد دستگاه‌ها و تجهیزات را می‌توان مشاهده کردمهمترین مزیت سیستم روشنایی هوشمند، کاهش هزینه‌های مصرف انرژی است.

اجزاء مختلف سیستم مدیریت ساختمان BMS

اجزاء مختلف سیستم مدیریت ساختمان BMS

  • روشنایی: خاموش و روشن کردن لامپ‌ها برای مطبوع سازی نور شب و پرده‌های اتوماتیک برای کنترل نور روز از اجزا تجهیزات روشنایی سیستم مدیریت ساختمان BMS است. سنسورها و کنترل خطوط روشنایی از قابلیت‌های این بخش است که در صرفه‌جویی و آسایش در فضای ساختمان بسیار موثر است.
  • سیستم سرمایشی/گرمایشی و تهویه مطبوع: در ساختمان هوشمند می‌توان دمای هر کدام از اجزاء ساختمان مانند اتاق‌ها را به تفکیک و بر اساس نیاز تنظیم نمود. همچنین سنسورهایی وجود دارد که می‌توان شرط عملکرد سیستم را حضور ساکنین در آن نقطه تعیین کرد که باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف انرژی می‌شود. اگر اتاق یا فضایی وجود داشته باشد که نیازمند کنترل دقیق میزان رطوبت، دما، فشار یا میزان تعویض هوا باشد این سیستم به سادگی قابلیت کنترل این فاکتورها را در اختیار کاربر خواهد گذاشت.
  • سیستم امنیتی و حفاظتی: این سیستم مدیرت ساختمان هوشمند شامل دزدگیر، دوربین‌های مداربسته و حسگرهای حرکتی است. با وجود سیستم‌های امنیتی مانند ورود و خروج می‌شود دسترسی‌های امنیتی صادر کرد و یا درصورت حضور فرد در خانه در محل‌های خاصی سیستم امنیتی فعال باشد. احساس امنیت بخش قابل‌توجهی از آسایش انسان است و با ساختمان هوشمند و سیستم مدیریت ساختمان هوشمند به‌راحتی و با کنترل بالا امنیت ساختمان کاملاً تامین می‌شود و تمام بخش‌های ساختمان قابل رصد است.
  • اعلام و اطفاء حریق: این سیستم در ساختمان هوشمند می‌تواند به صورت جداگانه و مستقل عمل کند. به‌گونه‌ای که حسگرهای تشخیص دود، گاز و حرارت در صورت انتشار بیش‌ازحد واکنش نشان داده و با سیستم اطفاء حریق آتش را در آن فضا مهار می‌کند.